البسه و پوشاکمناقصات

البسه و پوشاک

انواع لباس

برای دریافت مناقصه ها، مزایده ها و استعلام های لباس و پوشاک از لینک پایگاه خبری مناقصات و مزایدات پارس نماد داده ها با دسته بندی البسه و پوشاک استفاده نمایید.

مناقصات البسه و پوشاک - شرکت پارس نماد داده ها

آنچه بر تن می‌پوشند را پوشاک یا لباس می‌گویند. پوشاک، بدن را از گرما و سرما و دیگر مخاطرات موجود در طبیعت حفظ می‌کند. همچنین پوشاک می‌تواند برای راحتی، حجب و حیا و نیز برای ایمنی استفاده شود. پوشیدنی‌ها همچنین می‌توانند نشان دهندهٔ باورهای مذهبی، فرهنگی و دیگر معانی اجتماعی باشند.

وظیفه اصلی پوشاک حفاظت از بدن انسان در برابر خطرات احتمالی در محیط مانند:آب و هوا (مانند نور شدید آفتاب، سرما و گرمای بیش از اندازه و بارش برف و باران)، حشرات، مواد شیمیایی زیان آور، سلاح و سایش با مواد زبر و آسیب‌رسان و سایر خطرها است. پوشاک در برابر بسیاری از مخاطرات که ممکن است بدن برهنه انسان را زخمی کند، محافظت می‌کند.

در پاره‌ای از موارد پوشاک محیط را از فردی که پوشاک را پوشیده حفاظت می‌کند (مانند پوشاک ضد عفونی شدهٔ محافظ در اتاق عمل و محیط‌های پزشکی).

برای اطلاع از مناقصه البسه و پوشاک سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی، می توانید به مرکز اطلاع رسانی فرآوری اطلاعات ، شرکت پارس نماد داده ها مراجعه نمایید.

انواع پوشاک :

پوشاک مردانه، پوشاک زنانه، پوشاک دخترانه، پوشاک بچگانه، پوشاک پسرانه، لباس فرم اداری، لباس کار، مجلسی، ورزشی، آتش نشانی، نظامی، بیمارستانی

لباس کار به لباسی گفته می شود که با توجه به سلایق، نوع فعالیت شغلی و شرایط آب و هوایی می توان انتخاب می گردد.جدا از ضرورت های که در پوشیدن لباس کار مناسب در محیط کار وجود دارد که یکی از دلایل مهمی که می توان به آن اشاره کرد ، حفظ جان فرد و یا کاهش آسیب دیدگی از خطرات احتمالی در حین فعالیت می باشد. البته کارایی لباس کار به اینجا ختم نمی شود ، بلکه ازآن جهت متحدالشکل نیروی کار ، شناسایی آنان از سایر افراد متفرقه ، ایجاد نظم و آراستگی افراد از فواید دیگر استفاده می کنند.

انتخاب لباس کار مناسب و نقش آن در افزایش بهره وری

یکی از مهمترین عوامل در حفظ ایمنی و سلامت در محیط کار لباس کار مناسب است تا ضمن یکپارچه سازی ظاهری پرسنل امنیت و سلامت آنان را نیز تامین کند، لباس کار نامناسب نیز می‌تواند تبادلات حرارتی میان انسان و محیط را محدود کند و سبب ایجاد تنش‌های حرارتی، اختلالات جسمانی و روانی و کاهش راندمان کار و بهره‌وری گردد و به همین منوال لباس کار مناسب میتواند نقش ملموسی درارتقای بهره وری ایفا کند . تولید پوشاک کار در برگیرنده مواردی است که در ادامه به بررسی اجزاء آن به تفصیل خواهیم پرداخت

مناقصات لباس کار - شرکت پارس نماد داده ها

الف ) جنس پارچه لباس

استاندارد های بین المللی تعریف شده برای جنس پارچه لباس کار بستگی به آیتم هایی دارد که در ذیل به بررسی آن میپردازیم.

  • نوع کاربری و شغل استفاده کننده

با توجه به موارد استفاده از لباس کار در شرایط مختلف کاری لازم است متریال و نوع پوشش لباس کار نیز متناسب با کاربری و حفظ ایمنی استفاده کننده در مقابل مخاطرات آن شغل باشد . برای مثال استفاده از لباس کاری که پارچه آن کاملا از مواد پلی استری و نفتی تهیه شده در شغل هایی که در معرض پاشش مواد مذاب و شعله آتش هستند ( جوشکاری برق –جوشکاری آرگون – ریخته گری و ….)کاملا غیر ایمن و احتمال آتش گرفتن آن میرود. در اینصورت با بروز حادثه آسیب های جدی و حتی آسیب های جانی به استفاده کننده وارد خواهد آورد .

  • شرایط آب و هوایی

طبق ماده 70 آیین نامه تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی لباس کار باید ضمن تامین حفاظت کافی و راحت و سبک و متناسب بدن باشد . با توجه به شرایط متفاوت جوی در کشور و چهار فصل بودن جو ایران جنس و وزن پارچه لباس کار باید متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب شود تا مقوله راحتی در استفاده نیز تامین شود ضمنا مقاومت خوبی در شرایط سخت کاری داشته باشد . به عنوان مثال لباس هایی که در شرایط جوی مرطوب شمال کشور استفاده میشوند به دلیل رطوبت بالا در معرض پوسیدگی الیاف طبیعی هستند.

در مناطق گرم خیز و خشک الیاف طبیعی مانند پنبه و کتان به دلیل تهویه مناسب هوا و جذب تعریق بدن مناسب هستند وپارچه دارای این الیاف باید ضخامت کم و با وزن پایین انتخاب شود.در مناطق کوهستانی و سردسیر نیز الیاف طبیعی و پنبه و کتان نیز با ضخامت بالاتر و گرمای بالاتر از 350 گرم در متر میتواند نقش موثری در حفظ دمای بدن ایفا کند. با توجه به همه موارد فوق به دلیل سعی کارفرمایان در کاهش هزینه های اختصاص داده شده به لباس کار استفاده از  الیاف طبیعی سهم کمتری از30% در بازار لباس کار را دارا می باشند.

ب ) سایر مواد اولیه

دیگر مواد اولیه مورد استفاده در تولید لباس کار شامل نخ-دکمه—زیپ-کش و …. میشود . انتخاب این مواد بستگی ملموسی به موارد ذکر شده در بند ( الف ) دارد. طبق ماده 74 آیین نامه تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی – لباس کار جوشکاران و برق کاران باید از جنسی نارسا بوده و فاقد قطعات فلزی از قبیل دکمه – زیپ و موارد مشابه باشد .این موارد ضمن تامین ایمنی میباید به دلیل نقش موثر در افزایش کارایی و دوام لباس انتخاب شوند.

ج )   مدل دوخت

بی شک یکی از مهمترین مقوله ها در انتخاب لباس کار مناسب مدل و نحوه دوخت آن است که میابید متناسب با شرایط شغلی باشد . در آیین نامه تجهیزات حفاظت فردی به استاندارد های اولیه لباس کار بایدها و نبایدهای آن به صورت سر فصل و کلی اشاره شده و علاوه بر مسایل ایمنی نکات دیگری نیز در این زمینه حایز اهمیت است که به آن اشاره خواهیم کرد .

راحتی در حین کار یک مقوله مهم در لباس کار محسوب شده که عمده آیتم موثر آن مدل و نوع دوخت لباس است . متاسفانه لباس کارهای تولید شده داخل فاقد طرح بومی و ملی بوده و قریب به اتفاق آن الگو برداری شده از مدل های قدیمی لباس کار خارجی است.البته این الگوبرداری مزایایی نیز داشته که اساندارد های تعریف شده خارجی نیز الگوبرداری شده اند. لیکن همخوانی بین متریال استفاده شده و مدل وجود ندارد.

مقوله ی مهم دیگری که در دنیای حفاظت فردی اخیرا نقشی بسیار مهم و پررنگی پیدا نموده و ترنم هایی از آن را در بازار داخل شاهد هستیم , آیتم زیبایی و شکیل بودن تجهیزات حفاظت فردی است که لباس کار بارزترین آن است .زیبایی و شکل ظاهری لباس کار حسن خوشایندی به استفاده کننده آن خواهد بخشید که تلفیق این موضوع مهم با حفظ ایمنی و راحتی استفاده , نقش بسزایی در افزایش بهره وری کارکنان خواهد داشت و اعتماد بنفس بالایی به آنان خواهد بخشید .اغلب تولیدات داخلی به دلیل صرفه جویی در مصرف پارچه , راحتی لباس کار را تحت الشعاع قرار داده اند.

د )سایز بندی

یکی دیگر از مشکلات نبودن الگوی واحد تعریف شده در سایز بندی لباس کار است .با مقایسه محصولات تولیدی های مختلف به لحاظ اندازه حتی به اختلاف های چند سایزی در آن بر میخوریم که باعث سردرگمی خریداران در انتخاب سایز مناسب جهت استفاده کارکنان است.

ه ) بسته بندی و ارائه

یک از بزرگترین نقاط ضعف محصولات داخلی لباس کار پایین بودن کیفیت و شکل بسته بندی به صورت حداقل است. نکاتی که در بسته بندی حائز اهمیت است شامل موارد ذیل است

  • بسته بندی تکی و گروهی مناسب که شکل ظاهری و خصوصیات ایمنی آن در برابر آسیبهای حمل و نقل حفظ شود.
  • استفاده از علائم تصویری مربوطه جهت نشانه گزاری برای مشخص شدن نوع حفاظت ایجاد شده در بسته بندی تکی و جمعی آن.
  • استفاده از علائم تصویری مربوطه جهت نشانه گزاری برای مشخص شدن نحوه نگهداری ، شستشو و …

شما می توانید برای اطلاع از اخبار به روز به سایت شرکت پارس نماد داده ها https://www.parsnamaddata.com و یا با شماره تلفن 02188379670  تماس حاصل نمایید.

به این نوشته رای دهید
[مجموع: 0 میانگین: 0]
منبع
شرکت پارس نماد داده ها
برچسب ها
اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *