انواع عایق های رطوبتی ،حرارتی ،صوتی

عایق چیست؟

برای دریافت مناقصه ها، مزایده ها و استعلام های ابزار دقیق از لینک پایگاه خبری مناقصات و مزایدات پارس نماد داده ها با دسته بندی های مناقصه انواع عایق های رطوبتی، حرارتی و صوت استفاده نمایید.

عایق به شیئی که از عبور جرم و انرژی جلوگیری کند گفته می شود.  درواقع برای اینکه از عامل خارجی به داخل و یا کم کردن تلفات انرژی و یا زنگ زدگی و انتقال صدا جلوگیری کنند بر روی آن وسیله عایق نصب می کنند. حال اگر این عایق برای کم کردن تلفات انرژی(گرما و سرما) باشد عایق حرارتی نامیده می شود و اگر برای جلوگیری از انتقال صدا باشد عایق صوتی نامیده می شود و اگر برای جلوگیری از رطوبت باشد عایق رطوبتی نامیده می شود.

مناقصه انواع عایق های حرارتی، رطوبتی، صوتی

در تأسیسات گرمایی، برای کم کردن تلفات حرارتی سطوح مختلف ساختمان، لوله‌ها، کانال‌ها و مخازن و جلوگیری از نفوذ رطوبت و انتقال صدا، از مواد و مصالحی به نام «عایق» استفاده می‌شود عایق‌های حرارتی مصالحی هستند که برای جلوگیری از انتقال حرارت استفاده می‌شوند.

به منظور کاهش هزینه ایجاد گرما و سرما، با قرار دادن عایق حرارتی در پوسته ساختمان‌ها تلفات حرارتی مجموعه را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند. صورت می‌گیرد.

انواع عایق‌های حرارتی

1- عایق  های الاستومی

2- عایق پلی ایزوسیانورات

3- فنولیک

4- سیلیکات کلسیم

5- عایق پلی اتیلن

6- عایق پلی استایرن

7- پشم، سنگ و پشم سرباره

8- ورمیکولیت

9- عایق پلی یورتان

10- فوم شیشه

11- پشم سرامیک

12- پوشش های ضدتابش

جنس انواع عایق

رمعمولا عایق ها از پشم شیشه یا پشم سنگ ساخته می شوند که این جنس از عایق ها در فاصله بین دیوار ها یا سقف خانه و مواردی دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. برخی دیگر از این عایق ها از سلولز ساخته شده اند که از این عایق ها نیز برای جلوگیری از گرما و سرما استفاده می شود. عایق های صوتی از الیاف های که تراکم بیشتری دارند استفاده می شود مانند عایق های لاستیکی

پشم شیشه از جمله قدیمی ترین عایق های صوتی و حرارتی است که مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارد و در صورتی که در معرض آن قرار گیرد، گاز سمی تولید نکرده و منجر به گسترش آتش نخواهد شد. این عایق معدنی بسیار سبک است و استفاده از آن برای عایق بندی سقف، دیوارها و یا لوله ها، بار اضافی بر سازه وارد نمی کند.

عایق پشم شیشه علاوه بر اینکه به عنوان عایق حرارتی از انتقال سرما و یا گرما به داخل ساختمان جلوگیری می کند، تا حد زیادی مانع از انتشار صوت شده و آسایش را برای ساکنین به ارمغان می آورد. در کنار این مزایا، عدم مقاومت در برابر نم و رطوبت یکی از عیوب این عایق محسوب می شود، زیرا در صورت نفوذ آب به این الیاف، قارچ و باکتری در آن ها رشد خواهد نمود.

علاوه بر آن ممکن است الیاف پشم شیشه حساسیت ایجاد کنند، به همین دلیل هنگام عایق کاری سطوح باید از ماسک و دستکش استفاده شود. عایق صوتی و حرارتی پشم شیشه به منظور عایق کاری لوله ها، سقف، دیوارها، مخازن و کانال های هوایی استفاده می گردد.

پشم سنگ نوعی عایق حرارتی است که می تواند دما را تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد تحمل کند. این عایق از سنگ بازالت که نوعی سنگ آتش فشانی است تهیه می شود. پشم سنگ به عنوان عایق آتش، نقش مهمی در پیشگیری از توسعه حریق دارد و مقاومت آن در برابر حرارت مستقیم آتش بسیار بالا است، به همین دلیل از این عایق در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها و عایق کاری کانال ها و لوله ها به کار می رود.

عایق پشم سنگ علاوه بر اینکه یک عایق حرارتی است، از انتقال سر و صدا در ساختمان نیز جلوگیری می کند. این عایق در اشکال تخته ای، رولی، لحافی و پتویی به مصرف کنندگان عرضه می شود که عایق تخته ای برای سقف و دیوارها، عایق لحافی برای کف و عایق پتویی برای موتورخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ایزوگام یکی از رایج ترین عایق های رطوبتی در ساختمان است که به صورت رولی تولید شده و با چسب های مخصوص و یا با استفاده از حرارت به سطوح مختلف چسبانده می شود. وزن عایق ایزوگام سبک است و انعطاف پذیری آن بالا می باشد. عمر مفید آن حدود ۱۰ سال است و در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت لازم را داشته و پوسیده نمی شود.

رایزوگام لایه ای یکنواخت و بدون ترک خوردگی بر روی سطح ایجاد می کند، از این رو آب به هیچ عنوان به لایه زیرین نفوذ نمی کند. این عایق برای عایق کاری سقف و یا کف مکان های مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شود. نصب ایزوگام آسان است و در کمترین زمان ممکن صورت می گیرد.

ایزوگام بر اساس مواد اولیه در انواع ایزوگام پلیمری و ایزوگام دمیده، بر اساس تعداد لایه به ایزوگام تک لایه و دو لایه و با توجه به روکش به انواع ایزوگام فویل دار، پودری، رنگی و سنگریزه ای تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

پانل های یونولیت از پلی استایرن ساخته می شوند و در مرحله سفت کاری ساختمان به منظور جلوگیری از عبور سر و صدا در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. یونولیت وزن بسیار سبکی دارد و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند. چگالی این نوع عایق بالاست و برای جذب صدا، ایده آل می باشد. اصولاً عایق صوتی یونولیت برای عایق کاری سقف و دیوارها استفاده می شود و نقش بسزایی در کاهش سر و صدا دارد.

آب و رطوبت را جذب می کند و خاصیت آبکش دارد. دمای کاری آن بسته به نوع و جنس، بین ۱۹۱ تا ۵۰۰ درجه سانتی گراد و چگالی آن بین ۲۴ تا ۹۶ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. این عایق مقاومت فشاری ضعیفی دارد.

شما می توانید برای اطلاع از اخبار به روز و همچنین مناقصه انواع عایق های رطوبتی، حرارتی و صوت به سایت شرکت پارس نماد داده ها https://www.parsnamaddata.com و یا با شماره تلفن 02188379670  تماس حاصل نمایید.

به این نوشته رای دهید
[مجموع: 0 میانگین: 0]
اطلاعات بیشتر

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *